4 Ekim 2011 Salı

İNCELEME | Moda Dünyasında Bir Elin Nesi Var İki Elin Sesi Var

Atalarımız boşuna bir elin nesi var, iki elin sesi var buyurmamışlar hanımlar beyler. Alın işte Bonnie ve Clyde, Ediyle Büdü, Tom ve Jerry, Laurel ve Hardy... Bir başlarına kalsalardı eminim bir şeye benzemezlerdi (sözüm Bonnie'den dışarı!).

Moda dünyası da, hem de büyük egoların dan dun çarpıştığı, bencilliğin ayyuka çıktığı karakterine rağmen, bazen tek değil çift olmayı başarabilmiş. Bu yazıda moda dünyasının tasarımcı ikililerine bir bakalım mı?

Önceliği pek çoğunuzun bayıldığı ikiliye vereyim istedim: Domenico DOLCE ve Stefano GABBANA! Sicilya doğumlu Domenico ve Venedik doğumlu Stefano asistan olarak çalışmaya başladıkları stüdyoda tanışır ve bir aşka yelken açarlar, bir yandan da bir marka yaratma işine. 1985de ilk Dolce&Gabbana hazır giyim koleksiyonunu sunduktan hemen sonra hızla büyürler. Aşk bitince iş de biter derler ama 2005de romantik ilişkilerine noktayı koysalar yüzmilyonlarca dolarlık işlerine aynen devam eder hatta sanki daha bile şahane hale gelirler.

Gelelim favorilerimden RODARTE'a. Berkeley mezunu iki kızkardeşin , Kate ve Laura Mulleavy'nin, yarattığı marka moda endüstrisinin de pek çok ünlünün de son dönemdeki gözdesi. Kısa ama parlak geçmişlerine şimdien kült olacağı garanti Black Swan filminin kostümlerini de ekleyerek oldukça konuşuldular. İşbirliğine en açık ikili diyebiliriz, Opening Ceremoy, Gap, Target hepsine de koleksiyon çalıştılar.


Diğer favorim, ki kendileri telaffuz edilemesin diye kasmış olacaklar, PROENZA SCHOULER de müthiş bir ikili! 2002 yılında Jack McCollough ave Lazaro Hernandez tarafından kuruldu. Bu beyler Parsons'da tezleri için işbirliği yapmaya karar veriyorlar, kısacası tezleri bir nevi onların ilk koleksiyonu oluyor, yetmiyor yetmiyor tamamı Barney's tarafından alınıyor:) Burada ben gözyaşlarına boğulayım müsaadenizle, ne tezler var dünyada böhüüü! İsimlerinin hikayesine gelince, Proenza Lazaro'nun annesinin, Schouler ise Jack'in annesinin kızlık soyadları. Ehhe şimdi bankalarını arasak bütün dünya "annenizin kızlık soyadı" güvenlik sorusunun cevabını biliyor. Büyük düşüncesizlik:p

BADGLEY MISCHKA'nın da bizde yeri ayrı, çünkü annemin düğünümde giydiği elbisesi Badgley'di. Bir zamanlar kırmızı halının vazgeçilmezlerindendi bu ikili de ama son 2-3 yıldır daha "olgun" müşteriler tarafından tercih edilmeye başlandılar. Bu ikili de Parsons'da tanışıyor, Parsons çok zor okul olduğundan olacak:) 1988'de markalarını kuruyor, 1993de de o zamanlar herkesin rüyalarını süsleyen gelinlik koleksiyonlarına başlıyorlar. Kendileri SATC'de Charlotte'un favori tasarımcılarıydı!

VALENTINO gibi bir devi Bay Valentino gibi bir dehadan devralmak, devralırken de devirmemek büyük başarı! Başlarda çok büyük şüpheyle yaklaştığım Maria Grazia Chiuri ve Pier Paolo Piccioli şu anda Valentino evinin baş tasarımcıları ve müthiş başarılı bir ikili. VALENTINO eskisi gibi mi? Hayır. Eskisini aratıyor mu? Hayır! Bu ikili markanın köklerine sadık kalırken inanılmaz bir de gençlik aşısı yaptılar, tasarım yaparak bir isyan gerçekleştirdiler ve çok da başarılı oldular. Fendi'de çalıştıkları 10 yılın sonunda bizzat Bay Valentino tarafından kendilerine VALENTINO mirasına uygun bir aksesuar koleksiyonu çıkarmaları için teklif götürülen bu ikili bir gün evi devralacaklarını acaba hiç düşünmüşler miydi?

PETER PILOTTO belki sadece birinin ismine sahip ama tasarımları iki kişinin elinden çıkıyor: Peter Pilotto ve Christopher de Vos. Onlar da okulda Antwerp'de tanışıp birlikte yola çıkıyorlar. Buradan okul arkadaşlarıma sesleniyorum, biz de varsa yoksa kahve dedikodu ha bir de ya Dungeons&Dragons ya King yaptık cık cık cık:) 2009da en iyi çıkış yapan tasarımcı ödülünü alan ve Kate Bosworth'un gözdesi olan ikilinin baskı ve dene birliktelikleri muhteşem!

Ayılıp bayıldığım PREEN'deki harmoni ise meğer aşkmış! Karı koca Thea Bregazzi ve Justin Thornton etraflarında minik yavruları bu muhteşem tasarımlara imza atıyorlar! Tıpkı uyumlu ve mutlu bir evlilik gibi ikisi de tasarımlara başka başka şeyleri uyumla harmanlayarak katıyorlar. Grafik ve geometrik görünümlere romantik ve feminen bir dokunuşlarıyla iki ayrı kişi bir bütün nasıl olur en güzel şekilde gösteriyor.

Mary-Kate ve Ashley Olsen ROW markalarıyla anne karnından moda dünyasına kadar pek çok alanda ne kadar müthiş bir ikili olduklarını çok genç yaşta kanıtladılar. ROW koleksiyonlarına bakınca onlar için aman ya ünlüler işte tabi yaparlar demek olmaz, gerçekten çok başarılı, farklı ve arzu edilesi! Birbirinin aynası iki kardeşin hem stil hem tasarım anlamında yeni yüzyılın en iyilerinden olduğu kuşkusuz.

Kıskanmayalımm:) Bizim de tasarım ikilimiz var RANA-BERNA CANOK ve tabii ki DICE KAYEK.

DICE KAYEK tasarımcıları Ayşe ve Ece Ege gururlarımızdan olduğu gibi, burya pek uğramasalarda Machka sayesinde bizi de keyiflendirmiyor değiller:) Ece Ege ve Dilara Akay tarafından kurulan ama tasarımın başında Ayşe ve Ece kardeşlerin olduğu DICE KAYEK selektif müşteri kitlesi ve bağımlılık yaratan tasarımlarıyla oldukça başarılı.

RANA-BERNA CANOK kardeşleri ise pek çoğunuz IFW'deki defileleri ile tanıdınız. İki Mimar Sinanlı kızkardeş uzun yıllar ayrı ayrı yerlerde ve zamanlarda çalışşsalar da sonunda 2009da kendi markalarını yarattılar, heykel ve tesktili harmanlayarak Galata showroomlarıyla bizlerle buluşturdular.

Evet hanımlar beyler görüyorsunuz ki öyle kardeşinizle çöpü kim çıkarsın, ekmek almaya kim gitsin, yok efendim izinsiz kıyafetimi niye giydin diye kedileşene kadar tutun işbirliği yapın diye ibret olsun diye yazdım bunları. Ya da üniversite arkadaşınıza bir bakın sadece size atmasyon kahve falı mı bakabiliyor yoksa hummm bir moda markanız olabilir mi ? ;)

Şaka bir yana unuttuklarım varsa had yorumlarınızla siz de ekleyin. Ya da bir düşünün bakalım bir moda markası kuracak olanız kimi seçerdiniz yanınıza:)?

[Kaynak:net-a-porter, wikipedia ve resmi web siteleri]

10 yorum:

Koray Caner dedi ki...

Çok keyifli olmuş bu! :) Ben kimi alacağımı yazmayayım, kavga çıkmasın :P

sarışın mamba olmaz mı? dedi ki...

ben en çok karı-koca , koca- koca olan çiftler bana ilginç geliyor ,biz eşimle bi işi beraber yapmaya kalksak boşnama detayları ..mal paylaşımı filan bu nktaya geliyo olay :)) valla tebrik etmek lasım iş yapmayı becerebilen çiftleri :)

Melis dedi ki...

Malesef bir kardeşim ya da bir ikizim yok. Tek çocuk olmasaydım belki ben de bu listede olurdum hohoho. Bak görüyorsun dimi Boom? Hem annemler yüzünden :p Aaa ama şöyle bir şey var. Ben Mimar, sevgili de Mimar :)) Dost Başa Mimar Ayağa postun aklıma geldi. Neden olmasın? :)) Şaka bir yana bu incelemeye bayıldım!

my lifebook dedi ki...

Ben böyle bir iş yapsam kesinlikle bir ortakla beraber yürütemezdim. Zevkler ve renklerin söz konusu olduğu bir işi çift dümen yürütmek çok zor gibi. Ya da ben çok egosantrik bir insan evladıyımdır. Ya da ikisi de birdendir:)

fcosmos dedi ki...

çok bilgilendirici-öğretici olmuş, ellerine sağlık boom, teşekkürler!

Lumos Design dedi ki...

hmm benim aklıma türkiye'den gelen diğer ikililer oye markasının sahibi ikiz kardeşler, sonra twinli bi isme sahip bi markaları olan (hani şöyle bol boncuk işli tshirtleri felam var) ikiz kardeşler geldi aklıma.
dünyada da 3.1 phillip lim markası var çok sevdiğim, kurucuları tabii ki philip lim ve arkadaşı wen zou. her ikisi de 31 yaşında olduğundan markayı kurarken, bu ismi uygun görmüşler.
ben kiminle işbirliği yapmak isterdim dersek, müthiş dehasını izleyebilmek amacıyla john galliano derdim sanırım:)

niluf2003 dedi ki...

Bizden isim isterseniz ; "My Best Friends" Yasemin Öğün ile Ayşegul Afacan Köksal...daha değil belki ama bence ilerde konuşulacak isimlerden olacaklar diye düşünüyorum

Istanbul's Finest dedi ki...

Ben de Ayşegül ve Yasemin'i yazacaktım, şimdiden önemli yere geldiler. Bir de Sachin + Babi geliyor aklıma. Ben tasarımcı olsam yanıma kimseyi alamazdım sanırım, kıyafetleri birimiz bir kenarından tutup çekiştirdik burası böyle olacak hayır şöyle olacak diye kıyafet yırtılırdı:)

*STYLEBOOM* dedi ki...

@koray caner :p

@sarisin mamba ahah guldurdun:)

@melis oooo hakikaten ayakabi isinde sizi tutamayabiliriz:)

@my lifebook o zaman sana saglam bir finansor lazim:)

@fcosmos rica ederiim:)

@lumos design ah evet haklisin philip lim'e tapatrimm. ama bildigim kadariyla wen zou sadece kapital ve management tarafiyla illgii yani tasarima hic girmiyor. hatta fashion investment konulu bir makale yazmistim bir ekonomi dergisine orada onlari ornek gostermistim:)yine de yaniliyorsam duzeltin lutfen:)

@niluf @istanbuls finest e tabi bu yazida artik markalasma ve profesyonellesme surecini tamamlamis, cogu da dunya capinda tanimis ikilileri yazdim. yenileri de heyecanla bekliyoruz:)

Lumos Design dedi ki...

hmm doğru valla sen sadece iki ortağın da tasarımcı olduğu işbirliklerinden bahsetmişsin:) bu arada aklıma türkiye'den iki kızkardeş daha geldi, ezra-tuba çetin ve markaları etcetura. sanırım baya bi kardeş populasyonu var bu işe giren:)